antioxidanty

Prispel andrea

Oxidanty sú vedľajšie produkty ľudského metabolizmu, ktoré poškodzujú bielkoviny buniek. Sú to voľné kyslíkové radikály, ktoré v bunke nepriaznivým spôsobom ovplyvňujú cukry a tuky. Voľný radikál je elektricky nabitý atóm alebo jednoduchá molekula, ktorá obsahuje jeden alebo viac voľných (tzv. nespárených) elektrónov. V prítomnosti kyslíka sa na miesto nespáreného elektrónu okamžite naviaže molekula kyslíka a vzniká peroxylový radikál, ktorý sa snaží získať z inej zlúčeniny chýbajúci elektrón, čím vytvára iný voľný radikál. Táto reťazová reakcia je prerušená buď väzbou dvoch radikálov alebo reakciou s antioxidantom. Najznámejší vznik voľných radikálov prebieha v dýchacom reťazci, kde oxidáciou vzdušným kyslíkom vzniká energia a ako vedľajšie produkty voľné radikály: superoxid -O2´ a voľný hydroxylový radikál -O´. Tieto metabolické produkty voľných radikálov sú označované ako ROS (reactive oxygen species). K ROS látkam patrí napr. peroxid vodíka, singletový kyslík, kyselina chlorná a iné. Peroxid vodíka je v organizme zneškodňovaný hlavne glutathionperoxidázou (GSHPx), menej katalázou (CAT). Avšak pri nedostatku týchto enzýmov a v prítomnosti kovov ako Fe, Ni, Co, Cd, Cu vznikajú z peroxidu vodíka dva voľne hydroxylové radikály, ktoré s ďalším elektrónom vytvoria molekulu vody (Fentonova reakcia).

Antioxidanty sú látky schopné dezaktivovať nabitú časticu voľného radikálu a tak ju zlikvidovať skôr, než vyvolá ďalšiu reťazovú deštrukciu. Ideálne by bolo, keby boli antioxidanty a voľné radikály stále v rovnováhe. Avšak k tomuto ideálu sa náš organizmus približuje len asi na 90 – 98%. Narušenie tejto rovnováhy sa nazýva oxidačný stres. Likvidácia voľných radikálov trvá až 20 hodín. Zatiaľ napádajú tuky (lipidy) v bunkových membránach, narušujú bielkoviny a DNA. Tento degeneratívny proces sa nazýva peroxidácia tuku a je súčasťou mechanizmov takých chorôb ako arterioskleróza, rakovina, oslabenie imunitnej schopnosti, mnohé kardiovaskulárne, cerebrovaskulárne ochorenia, zvýšenie hladiny cholesterolu a ďalšie degeneratívne choroby ako napríklad Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba (demencia) a pod.. Vyššia hladina voľných radikálov tiež úzko súvisí s rýchlosťou procesov starnutia. Proti deštrukčnej aktivite voľných radikálov používa organizmus “vlastné zdroje”, ale tiež látky, ktoré sa do tela dostanú spolu so stravou. Vlastný obranný systém organizmu zastupujú enzýmy bielkovinovej povahy napr. superoxiddismutáza (eliminujúca superoxidový radikál za vzniku peroxidu vodíka, ktorý nie je voľným radikálom, ale nie je menej škodlivým a preniká cez bunkové membrány a má dlhší polčas rozpadu ako voľné radikály), koenzým Q (ubichinon, ktorý je dôležitý v dýchacom reťazci a pri metabolizme tukov), melatonín, nikotinamid a ďalšie. Počet týchto enzýmov a ich koncentrácia v organizme je konštantná. Čo však môžeme ovplyvniť a regulovať, je prívod antioxidantov stravou.

Aspoň tušíte, akým nepriaznivým vplyvom je vystavený náš organizmus v súčasnosti?
Máte predstavu o tom, ako veľmi je zanesený toxickými produktmi kvôli nesprávnemu metabolizmu, znečistenému prostrediu a konzumácii nevhodných potravín, alkoholu či cigariet?
Ak máte poruchy spánku, ste unavení a malátni, netolerujete stres a trpíte občasnými bolesťami hlavy, verte tomu, že sa jedná o chronickú intoxikáciu. Znamená to, že potrebujete hĺbkovú očistu organizmu.
Organizmus potrebuje antioxidanty preto, aby sa denne mohol vyrovnávať s negatívnym pôsobením voľných radikálov. Antioxidanty zároveň pomáhajú rýchlejšej úľave od bolesti, strnulosti a únavy po namáhavom cvičení.
Bohatým zdrojom týchto prvkov sú výrazne farebné potraviny – ovocie, zelenina, šaláty – preto Vám doporučujeme konzumovať ich vo veľkom množstve a naviac doplniť každodennú stravu o kvalitný doplnok s obsahom antioxidantov.
Vo všeobecnosti je na udržanie dobrého zdravia potrebné z pohľadu výživy konzumovať približne 50 živín. Popri energii alebo kalóriách, ktoré získavame z tukov, cukrov a bielkovín, potrebujeme aj mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny, esenciálne aminokyseliny, minerály, vitamíny a antioxidanty.

Prečo musíme zaradiť do svojej stravy antioxidanty?
Antioxidanty sú prirodzene sa vyskytujúce látky, ktoré neutralizujú aktivitu škodlivých voľných radikálov v tele, čím zabraňujú oxidácii. Ak by k neutralizácii voľných radikálov nedochádzalo, mohli by spôsobiť škody v našich bunkách a DNA, čím by sa zmenila štruktúra aj funkcia rôznych častí bunky. Antioxidanty sa teda v tele používajú pri spracovaní potravy na prevenciu pred oxidáciou (zničením) potrebných nenasýtených tukov. Voľné radikály sú vedľajším produktom metabolických procesov bunky, pri ktorých sa vytvára energia. Sú prítomné v našom každodennom živote aj prostredníctvom takých faktorov, ako sú cigaretový dym, UV žiarenie a znečistenie ovzdušia.
Voľné radikály môžu zapríčiniť rozsiahle chronické zmeny v bunkových obaloch. Tieto škody zvyšujú riziko génových mutácií, ktoré môžu viesť ku chronickým stavom, ako napríklad choroby srdca a niektoré typy rakoviny. Predpokladá sa tiež, že škody, ktoré spôsobujú voľné radikály, zrýchľujú proces starnutia kože a iných buniek, čo vedie k znižovaniu výkonnosti človeka. Antioxidanty ochraňujú bunky pred ich poškodením tým, že čistia voľné radikály a znižujú koncentráciu kyslíka okolo bunky.

Antioxidanty v strave
Antioxidanty v strave spadajú medzi tri hlavné kategórie: vitamíny, minerály a iné fytozložky. Medzi vitamínmi sú to vitamín A, C a E, z minerálov zinok, mangán, selén a železo, z fytozložiek sú to karotenoidy, polyfenoly a fytoestrogény.
Antioxidanty chránia bunky pred ich poškodením tým, že neutralizujú voľné radikály a menia ich tak na neškodné. Antioxidanty sa v strave nachádzajú prirodzene vo forme špeciálnych vitamínov, minerálov a fytozložiek, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine. Antioxidanty sa nachádzajú napríklad v citrusovom ovocí, farebnej zelenine, čaji, strukovinách, červenom víne, syre, mäse a olejnatých rybách.
Hlavných zdrojov antioxidantov v našej strave sú: jablká, strukoviny, čierny čaj, kakao, farebné ovocie a zelenina, cereálie, citrusové ovocie a mliečne výrobky, ryby, zelený čaj, pečeň, rastlinný olej, celozrnné obilniny, pšeničné klíčky, paradajky tofu, špenát, červené víno, cibuľa, orechy a mäso.

Účinky antioxidantov na naše zdravie
Antioxidanty znižujú pravdepodobnosť srdcovo-cievnych chorôb, podporujú imunitu a správne fungovanie hrubého čreva, zlepšujú kvalitu pokožky, znižujú problémy s dýchaním, znižujú škodlivosť fajčenia na organizmus, dokonca bojujú proti niektorým typom rakoviny.
Prečo sú pre nás však antioxidanty užitočné? Najmä preto, že antioxidanty dokážu likvidovať voľné radikály, ktoré poškodzujú bunkové membrány a ohrozujú bielkoviny. Obmedzujú proces oxidácie potravín, ktoré by boli oxidáciou nadmerne poškodené, a teda pre nás menej užitočné, jedná sa napríklad o rastlinné oleje.
Antioxidanty poznáme prirodzené, ktoré sa prirodzene nachádzajú v potravinách a syntetické antioxidanty.
Účinok prirodzených antioxidantov v potravinách či napríklad v koreninách sa však časom a uskladnením znižuje, preto sa do potravín pridáva antioxidant vitamín E či kyselina askorbová.

Najznámejšie antioxidanty:
Vitamín A a karotenoidy – mrkva, tekvica, brokolica, zemiaky, paradajky, kel, zelená fazuľka, žltý melón, broskyne a marhule
Vitamín C – citrusové ovocie, zelená paprika, brokolica, listová zelenina, jahody, paradajky, čierne ríbezle, mango
Vitamín E – oriešky a semiačka, celozrnné výrobky, obilniny, listová zelenina, olivový olej, pečeň
Selén – ryby a morské plody, červené mäso, obilniny, vajcia, kuracie mäso a cesnak
Flavonoidy – čaj, hlavne zelený, citrusy, červené víno, cibuľa, jablká
Polyfenoly – tymián, oregano
Medzi ďalšie odporúčané potraviny sa radia – baklažán, špenát, petržlen, kapusta, karfiol, sójové výrobky, šošovica a ostatné strukoviny, grepy.
Nedostatok antioxidantov v strave sa môže kompenzovať formou výživových doplnkov.

V ktorých potravinách nájdete najviac antioxidantov?

SUŠENÉ SLIVKY
* Živiny: vitamíny A, B3 a B6, draslík, železo, vláknina
* Účinok: V množstve antioxidantov neprekonateľne vedú. Okrem toho sú bohatým zdrojom vlákniny, pomáhajú udržiavať pod kontrolou krvný tlak, chránia srdce, podporujú mozgovú činnosť, dodávajú energiu, predchádzajú únave, zlepšujú rast vlasov a prospievajú pleti i očiam.

HROZIENKA
* Živiny: vitamíny skupiny B, draslík, prírodný cukor, vláknina
* Účinok: Pri namáhavej telesnej či duševnej práci vám dodajú energiu rýchlosťou blesku. Sú ideálnou maškrtou, pretože obsahujú ľahko stráviteľné cukry, kopec zdraviu prospešných látok, ničia voľné radikály a podporujú peristaltiku čriev.

ČUČORIEDKY
* Živiny: vitamíny C a E, betakarotén, myrtilín, železo, vláknina
* Účinok: Najdôležitejšou zložkou čučoriedok je myrtilín, teda rastlinné farbivo s antioxidačným účinkom, ktoré chráni pred rakovinou a degeneratívnymi ochoreniami. Modrofialové bobule pôsobia priaznivo aj na hladinu cukru v krvi, regulujú trávenie, zlepšujú mozgovú činnosť.

ČERNICE
* Živiny: vitamíny C, E, kyselina listová, mangán, salicyláty, flavonoidy
* Účinok: “Čierne maliny” predchádzajú starnutiu pokožky a srdcovým ochoreniam. Sú bohatým zdrojom salicylátov – aktívnych zložiek, ktoré sa nachádzajú v acylpyríne a pomáhajú bojovať s infekciami. Niektoré štúdie ukázali, že salicyláty majú aj protirakovinové vlastnosti.

RUŽIČKOVÝ KEL
* Živiny: vitamíny A, C, železo, sinigrín
* Účinok: Ružičkový kel je veľmi vhodnou potravinou pri detoxikácii organizmu, pretože zvyšuje hladinu antioxidantu glutatiónu, ktorý pomáha pečeni zbavovať sa jedov. Sinigrín zabíja bunky, ktoré majú sklon stať sa rakovinovými.

BRUSNICE
* Živiny: vitamíny A a C, triesloviny, organické kyseliny, minerálne soli
* Účinok: Pôsobia dezinfekčne pri zápaloch obličiek a ochoreniach močového mechúra i močových ciest. Obsahujú látku, ktorá znemožňuje baktériám uchytiť sa v bunkovej výstelke, čím im bráni množiť sa. Okrem toho bojujú proti rakovine, infarktu a chorobám srdca.

JAHODY
* Živiny: vitamíny B6 a C, betakarotén, mangán, kyselina listová a elagová
* Účinok: jahody sú vynikajúcou zásobárňou vitamínu C (citrón sa môže pred nimi skryť), ktorý je nevyhnutný pri tvorbe kolagénu. Kyselina listová a elagová majú silné antikarcinogénne a protizápalové vlastnosti.

ŠPENÁT
* Živiny: vápnik, horčík, zinok, karotenoidy, vitamíny skupiny B, vitamín C
* Účinok: Ak si ho budete servírovať pravidelne, spoľahlivo vás ochráni pred voľnými radikálmi a zaktivuje vaše črevá. 50 g špenátu pokryje dennú dávku horčíka, ktorý posilňuje srdce a cievy, aktivuje látkovú premenu a v súhre s vápnikom predchádza predčasnému rednutiu kostí.

MALINY
* Živiny: vitamín B3 a C, kyselina listová, železo, mangán, flavonoidy, antokyaníny
* Účinok: Vysoký obsah vitamínu C posilňuje imunitu a pomáha predchádzať mnohým neduhom, od srdcových chorôb až po očné problémy. Maliny účinne chránia aj pred baktériami a vírusmi, majú protizápalové vlastnosti a zabraňujú nepriaznivým zmenám v bunkách. Patria k najlepším ovocným zdrojom vlákniny a podporujú trávenie.

LUCERNA SIATA
* Živiny: vitamíny skupiny B, vitamíny A, C a E, vápnik, horčík, fosfor, draslík, kremík, zinok
* Účinok: Lucernové klíčky sú veľmi ľahko stráviteľné a nabité živinami. Každá bunka nášho tela musí denne odolávať približne 12 000 atakom voľných radikálov, najmä vaše oči, pokožka, srdce, nervy, mozog a imunitný systém. Lucerna je vhodná aj pre večne vyčerpaných, pretože odstraňuje duševnú i fyzickú únavu. Okrem toho zabraňuje predčasnému vypadávaniu vlasov.

BROKOLICA
* Živiny: vitamíny skupiny B, vitamín C, betakarotén, vápnik, železo, zinok
* Účinok: Okrem toho, že disponuje ochrannými látkami, ktoré pôsobia ako lapače radikálov, sa brokolica preslávila ako vynikajúci spevňovač kostí – dokonca lepší než jogurt. Má silné protirakovinové účinky, chráni pred infekciami a priaznivo vplýva na oči, kožu i nervy.

ČERVENÁ REPA
* Živiny: železo, mangán, draslík, kremík, betakyanín, vláknina
* Účinok: Vynikajúco prečisťuje krv a má protirakovinové vlastnosti. Podporuje prirodzenú obranyschopnosť organizmu tým, že napomáha regenerácii bielych krviniek. Charakteristickú tmavočervenú farbu repe dodáva silný antioxidant betakyanín.

AVOKÁDO
* Živiny: vitamíny skupiny B, vitamíny C a E, karotenoidy, draslík, zinok, luteín
* Účinok: Výborne vyživuje pokožku a pomáha ju udržiavať jemnú a pružnú. Vysoký obsah omega-3 mastných kyselín odďaľuje tvorbu vrások a podporuje činnosť mozgu. Antioxidant luteín sa osvedčil ako prevencia očných a srdcovo-cievnych ťažkostí.

GRAPEFRUIT
* Živiny: vitamín C, betakarotén, kyselina listová, lykopén, draslík, flavonoidy, vláknina
* Účinok: Už polovica grepu na raňajky vám zlepší náladu, oživí imunitný systém a podporí trávenie. Veľké množstvo vlákniny zbaví telo jedovatých látok a zníži hladinu cholesterolu. Pri dlhodobejšom jedení grapefruitov stratíte aj pár nežiaducich kíl.

ČERVENÁ PAPRIKA
* Živiny: vitamín C a E, betakarotén, vitamíny B1, B2 a niacin, selén, zinok
* Účinok: Neobyčajne vysoké množstvo vitamínu C, A, E robí z papriky obranného špecialistu, ktorý nedá šancu prechladnutiu, nádche ani chrípke. Paprika zároveň bojuje proti všetkým príznakom starnutia, vrátane degenerácie kože, chráni pred problémami s pamäťou a očnými ochoreniami.

ČEREŠNE
* Živiny: vitamín C, draslík, vápnik, horčík, kvercetín, kyselina elagová
* Účinok: Zapamätajte si, že čím tmavšie plody zoženiete, tým väčšiu porciu minerálnych látok dostane vaše telo. Čerešne prečisťujú krv a odvodňujú, vďaka čomu chránia srdce, krvný obeh, pečeň i obličky. Antokyaníny podporujú imunitu, kyselina elagová sa stará o zdravie pleti a vlasov.

KIVI
* Živiny: vitamíny B, C, E, luteín, draslík, vláknina
* Účinok: Pomáhajú predchádzať mnohým chorobám spojeným s vyšším vekom, od vysokého krvného tlaku až po nespavosť a vyčerpanosť. Vysoký obsah vlákniny podporuje trávenie a znižuje hladinu cholesterolu.

FAZUĽA
* Živiny: kyselina listová, železo, mangán, draslík, bielkoviny, vláknina
* Účinok: Kto by o nej povedal, že je jedným z najdôležitejších zdrojov antioxidantov. Okrem toho je vynikajúcim zdrojom bielkovín, ktoré sa starajú o vyrovnanú hladinu energie a udržiavajú bunky v dobrom stave.

CESNAK
* Živiny: vitamíny B6 a C, vápnik, síra, s-alylcysteín
* Účinok: Strúčik cesnaku je lepší ako antibiotiká, pretože si bez vedľajších účinkov dokáže poradiť s baktériami a hubami. Popritom upravuje hladinu tukov, cholesterolu a výborne zrieďuje krv, čím znižuje nebezpečenstvo infarktu. Síra asistuje pri tvorbe nových buniek a uchováva mladistvý vzhľad pokožky, vlasov a nechtov. S-alylcysteín zas pôsobí proti
rakovine.

SEZAMOVÉ SEMENÁ
* Živiny: vitamíny skupiny B, vitamín E, vápnik, železo, horčík, zinok, omega-6 a omega-9 mastné kyseliny
* Účinok: Napriek tomu, že majú miniatúrne rozmery, stali sa symbolom nesmrteľnosti a starobylosti Indie. Sezam omladzuje, vyhladzuje vrásky, pomáha organizmu vyrovnať sa so stresom, podporuje imunitu, aktivuje činnosť nervov, mozgu a posilňuje srdce i kosti.

zdroj: chudnutie.biznisweb.sk

komentujte na Vašej nástenke: