vitamíny a minerály

Prispel andrea

Aj keď vitamíny ani minerály neprinášajú do tela žiadnu energiu, sú nevyhnutné k zaisteniu prakticky všetkých životne dôležitých životných funkcií. Vďaka nim prebiehajú reakcie ľudského metabolizmu, uvolňovaniu energie zo živín, tvorba bielkovín a svalstva, tráviace procesy atď…

minerály denná dávka telesné funkcie potravinové zdroje
draslík 2g zachováva rovnováhu elektrolytov, podporuje celistvosť bunky, svalovú kontrakciu, prenos nervových vzruchov mäso, mlieko, obilniny, zelenina, strukoviny
vápnik 1-1,3g stavba a zdravie kostí, svalová kontrakcia a relaxácia, nervové funkcie zrážanie krvi, krvný tlak, imunita mliečne výrobky, malé druhy rýb s kosťami, tofu, zelenina, strukoviny
fosfor 0,7-1,25g stavba kostí, súčasť každej bunky, energetický prenos, súčasť RNA, DNA a fosfolipidov mäso, ryby, hydina, vajcia, mlieko
železo 18mg súčasť hemoglobínu(prenáša kyslík) a myoglobínu(zaisťuje svalovú kontrakciu) červené mäso, ryby, hydina, ustrice, chlieb, mliečne výrobky
jód 150µg regulácia rastu, vývoja a metabolizmu jodizovaná soľ, morské plody, chlieb, mliečne výrobky
horčík 310-420mg tvorba kostí a bielkovín, aktivita enzýmov, svalová kontrakcia, prenos nervových vzruchov, imunita orechy, strukoviny, celozrnné pečivo, tmavá zelenina, morské plody, čokoláda, kakao
zinok 15mg tvorba RNA a DNA, imunita, transport vitamínu A, hojenie rán, riadenie chuti, tvorba spermy a inzulínu mäso, ryby, hydina, celozrnné pečivo, zelenina
chloridy 750mg rovnováha elektrolytov a tekutín, trávenie kuchynská soľ, sójová omáčka, slané potraviny
sodík 500mg rovnováha elektrolytov a tekutín, prenos nervových vzruchov, svalová kontrakcia kuchynská soľ, sójová omáčka, slané potraviny
selén 55-70µg antioxidant, spolupracuje s vitamínom E morské plody, mäso, obilniny
meď 2mg podpora vstrebávania železa, súčasť množstva enzýmov mäso, pitná voda
mangán 2-5mg podpora bunkových procesov väčšina potravín
fluoridy 2,9-3,8µg stavba kostí a zubov pitná voda, čaj, morské plody
chróm 50-200µg podpora uvoľňovania energie z glukózy mäso, tuky, rastlinné oleje, nerafinované potraviny
molybdén 75-250µg podpora bunkových procesov strukoviny, cereálie, vnútornosti

vitamíny denná dávka telesné funkcie potravinové zdroje
A 5000 m.j. zrak, ochrana pokožky, rast kostí a zubov, rozmnožovanie, imunita čerstvé mlieko, syry, maslo, smotana, vajcia, pečeň, špenát, brokolica, tmavo-oražové ovocie, zelenia
B1, thiamín 1,1-1,4mg koenzým energetického metabolizmu, chuť, nervový systém červené mäso, celozrnné pečivo, orechy, strukoviny
B2, riboflavín 1,1-1,4mg koenzým energetického metabolizmu, zdravie pokožky, podpora videnia mlieko, jogurt, syry, cottage, pečeň, obilniny
B3, niacín 16-18g koenzým energetického metabolizmu, premena sacharidov na energiu, zdravie pokožky, podpora nervovej činnosti a trávenia mlieko, vajcia, mäso, hydina, celozrnné pećivo, cereálie, orechy
B5, kyselina pantoténová 5-6mg energetický metabolizmus väčsina potravín
B6 1,3-2mg koenzým v metabolizme energie, podporuje premenu trypofánu na niacín, tvorba červených krviniek zelená listová zelenina, mäso, ryby, hydina, ustrice, strukoviny, ovocie, celozrnné pečivo
B10, kyselina listová 400-600µg obnova buniek zelená listová zelenina, semená, strukoviny, pečeň
B12 2,4-2,6µg obnova buniek, vedenie nervových vzruchov, metabolizmus aminokyselín a mastných kyselín mäso, ryby, hydina, ustrice, mlieko, syry, vajcia
C 1g tvorba kolagénu a tyroxínu, antioxidant, metabolizmus aminokyselín, imunita, vstrebávanie železa citrusové plody, kapusta, tmavo zelená zelenina, melón, drobné plody, paprika, paradajky, zemiaky
D 200-400m.j. stavba kostí, vstrebávanie vápnika a fosforu čerstvé mlieko, rybí tuk, vaječné žĺtky, pečeň, ale aj slnečné paprsky
E 30m.j. antioxidant, ochrana vitamínu A, výstavka membrán v bunkách polonenasýtené rastlinné oleje, listová zelenina, pšeničné klíčky, celozrnné pečivo, pečeň, vaječné žĺtky, orechy, semená
K 60-80µg obmedzenie zrážanlivosti krvi, regulácia vápnika v krvi listová zelenina, kapusta, mlieko, pečeň

komentujte na Vašej nástenke: