starostlivý výber chleba je namieste

:: 15th marec 2011 :: Prispel andrea do kategórie pozor na kalórie

Chlieb môžeme označiť za najčastejšie konzumovanú potravinu.
Pretože je jeho spotreba vysoká, tak veľmi záleží na tom, aký chlieb jeme. Pokiaľ jeme len jeden druh chleba a navyše je vyrobenú z bielej múky, ktorá bola predtým spracovaním pozbavená vonkajšej šupky a klíčku, ktoré obsahujú pre náš organizmus veľmi hodnotné výživné látky, nemôžeme to považovať za zdravé. Aj biely kysnutý chlieb obsahuje (vďaka kvasniciam) plnohodnotnú bielkovinu a vitamíny skupiny B, no jeho hodnota z pohľadu zdravej výživy je oveľa nižšia ako hodnota celozrnného chleba.

V súčasnosti sa najbežnejšie konzumujú štyri hlavné druhy chlebov:

  • pšeničné
  • ražné
  • pšenično-zemiakové
  • pšenično-ražné
  • Je dobré striedať rôzne druhy chleba a dávať prednosť celozrnným. Netreba sa obávať ani takých chlebov, ktoré sú vyrobené z netypických druhov múk (napr. pohánková, ovsená alebo jačmenná). Ich chuť vás určite príjemne prekvapí a sú aj veľmi hodnotné pre ich obsah výživných látok. Ak sa tieto chleby v histórii jedli v časoch núdze, neznamená to, že boli menej chutné alebo menej zdravé. Ani obsah otrúb alebo šrotu neznamená, že ide o chlieb menej kvalitný. Práve naopak. Takýto chlieb je nielen veľmi zdravý, ale počas pečenia sa z takéhoto, na hrubo tlčeného zrna alebo šupky zrna, uvoľňujú aromatické látky a hotový chlieb je výnimočne chutný a voňavý.

    Pokiaľ je chlieb balený, na etikete nájdete percentuálne zloženie múky a ostatných zložiek. V prípade, že držíte diétu alebo sa len chcete zdravo stravovať, mala by prevládať celozrnná múka nad pšeničnou, bonusom sú jadierka obsiahnuté v chlebe.

    Biely zemiakový chlieb, sedliacke chleby, biele tukové pečivo, bagety, pletenky, rožky, štangle, žemle a pod. by ste pri diéte mali úplne vynechať a nahradiť ich len celozrnnými výrobkami. Miesto sezamovej žemle si radšej dajte fínsky chlebík, knackebrot, či slnečnicový chlieb s vysokým podielom celozrnnej múky.

    Chlieb z pšeničnej múky neobsahuje takmer žiadnu vlákninu, minerály, vitamíny či zdravý tuk. Z takéhoto chleba sa rýchlo priberá v dôsledku toho, že je vyrobený z pšeničnej múky. Energiu z chleba spotrebujeme príliš rýchlo a onedlho sme znova hladný.

    Chlieb z celozrnnej múky je vyrobený z pšenice, ryže, jačmeňa a iných. Prospešné pre náš organizmus je ak múka je mletá nahrubo. Takto ostávajú v múke aj otruby a iné zložky, ktoré pomáhajú tráveniu.

    zdroje: wanda.atlas.sk zaciatocnici.sk ivanbella.blog.sme.sk

    :: Tagy: , ,

    komentujte na Vašej nástenke: