prečo je tvaroh dôležitý

:: 21st marec 2011 :: Prispel andrea do kategórie prečo bielkoviny?, zdravé potraviny

Tvaroh je mliečny výrobok smotanovej chuti, tuhšej konzistencie a obvykle bielej farby. Vzniká zrážaním mliečnej bielkoviny-Kazeínu. Názvom tvaroh sa označujú všetky nezrelé syry pripravované z odstredeného kravského mlieka.

Tvaroh je mliečny výrobok, ktorý patrí do skupiny čerstvých (nezrejúcich) syrov. Napriek svojmu priaznivému zloženiu u nás nie je v domácnostiach dostatočne využívaný.

Napríklad 100 gramov mäkkého tvarohu má energiu 527 kJ (126 kcal) a priemerne obsahuje 18,75 g bielkovín, 0,35 g tuku, 0,44 g mliečneho cukru (laktózy), 60 mg vápnika, 0,65 mg železa a 0,369 g vitamínu B2.

Tvarohy sú charakterizované množstvom sušiny a množstvom tuku v sušine. nasledovne:

  • tvaroh mäkký vyrábaný z odtučneného mlieka, sušina najmenej 23% hmotnostných,
  • tvaroh jemný, sušina najmenej 23% hmotnostných, tuk v sušine najmenej 8% hmotnostných,
  • tvaroh tučný, sušina najmenej 28% hmotnostných, tuk v sušine najmenej 38% hmotnostných,
  • ostatné tvarohy (vysokotučný, plnotučný, polotučný, nízkotučný, odtučnený).
  • Tvaroh sa vyrába z tepelne ošetreného kravského mlieka. Podstatou výroby tvarohu je zrážanie mlieka kyselinou mliečnou, ktorá vzniká z mliečneho cukru (laktózy) pôsobením kultúr kyslomliečnych baktérií. Vzniknutá tvarohová zrazenina sa ďalej spracováva krájaním a prípadne dohrievaním, kým sa neoddelí srvátka. Tvarohová zrazenina sa plní do filtračných vriec, alebo sa vypúšťa do tvarohárskych vozíkov, kde sa lisuje na požadovanú sušinu. Podľa spôsobu spracovania tvarohoviny má tvaroh rôznu konzistenciu a teda aj rôzne použitie v domácnosti. Preto na obale tvarohu musí byť uvedená informácia o konzistencii tvarohu, napríklad hrudkovitý (vhodný na posýpanie) alebo roztierateľný (na pečenie koláčov, na prípravu nátierok).

    Je všeobecne známou skutočnosťou, že tvaroh patrí medzi potraviny podporujúce rast svalovej hmoty – zdroj bielkovín. Preto je často zaraďovaný do jedálneho lístka športovcov. Dôvodom je fakt, že výživová hodnota tvarohu je v porovnaní s inými potravinami naozaj vysoká a nahradiť jeho jedinečné zloženie by bolo problematické. Pozrime sa teda na to, prečo je tvaroh tak výnimočný.

    Prvým dôležitým faktom je jeho relatívne nízka energetická hodnota. Tá závisí od množstva obsiahnutého tuku, avšak v priemere sa uvádza, že jedna porcia tvarohu (približne 150g) obsahuje len okolo 160 kcal. Okrem toho sa v ňom nenachádzajú žiadne transmastné kyseliny a výskyt nasýtených tukov neprekračuje 1g. Čo sa týka cholesterolu, v takejto porcii tvarohu sa nachádza v množstve len 9 mg.

    Nízka energetická hodnota však nie je jeho najväčšia výhoda . Každý kto posilňuje sa snaží nájsť čo najlepší zdroj (pomalých) bielkovín pre svoje svalstvo. Ideálne sú preto potraviny s čo najvyššou koncentráciou využiteľných bielkovín. A práve medzi takéto potraviny tvaroh určite patrí. V množstve 150g tvarohu je možné nájsť v závislosti od druhu tvarohu až 28g bielkovín.

    28g je možné považovať za približne polovicu dennej odporúčanej dávky. Denná odporúčaná dávka sa samozrejme líši v závislosti od hmotnosti človeka, objemu svalovej hmoty a výkonu.

    Bielkoviny sú vo všeobecnosti ťažšie stráviteľné. Napríklad niektoré proteínové doplnky výživy spôsobujú športovcom tráviace problémy. Tvaroh sa naopak vyznačuje ľahkou stráviteľnosťou, čo je jeho ďalšia pozitívna vlastnosť.

    Okrem bielkovín však tvaroh obsahuje aj iné prospešné látky, a to množstvo vitamínov a minerálov. Medzi najviac zastúpené vitamíny patrí vitamín B6 a B12, ďalej lykopén, vitamíny A, C, D, E a K, tiamín, riboflavín, kyselina listová, niacín a betakarotén. Z minerálnych látok je to najmä draslík, vápnik, meď, zinok, horčík, mangán, fosfor, fluorid a selén. Okrem toho obsahuje vysoké množstvo omega 3 a 6 nenasýtených mastných kyselín.

    Na druhej strane je v tvarohu vyššie množstvo sodíka, preto to ani s jeho konzumáciou netreba preháňať.

    Existuje mnoho spôsobov ako zaradiť tvaroh do jedálneho lístka. Z krémového tvarohu môžete vyrábať slané nátierky podľa chuti, ovocné krémy a iné pochutiny, kým hrudkový tvaroh môžete po ochutení priamo konzumovať, alebo ho môžete použiť namiesto syra. Jeho výhodou je, že sa môže tepelne upravovať, pričom nestratí takmer nič zo svojej nutričnej hodnoty.

    zdroj: sportujeme.sk

    :: Tagy: , , , ,

    komentujte na Vašej nástenke: