Šošovica bola vraj známa už v starom Egypte, kam sa dovážala a stala sa jedlom boháčov. Najviac šošovice sa však tradične konzumuje v Indii, kde pestuje viac ako päťdesiat druhov najrôznejších farieb a veľkostí tejto jedinečnej plodiny.
V súčasnosti je trh so šošovicou opäť na vzostupe a po mnohých rokoch regresie opäť rozkvitá. Verejnosť začala načúvať hlasom odborníkov, ktorí tvrdia, že bôbovité plodiny (šošovica, fazuľa, hrach) nie sú – tak ako boli po roky prezentované – hyperkalorickým jedlom.
Šošovica sa považuje za nízkotučnú a nízkokalorickú s teda skôr diétnu strukovinu, okrem správneho pôsobenia na náš črevný systém, má aj iné vynikajúce účinky.

U nás je známa najmä hnedá, no dnes aj zelená a červená odroda.
Je to strukovina, so značnou zásobárňou rastlinných bielkovín, vitamínov skupiny B, minerálov (draslík, fosfor, horčík, vápnik).

Má v sebe aj veľa železa, tým podporujú tvorbu, ale aj cielenú obnovu krvi. Keď do uvarenej pridáme pár kvapiek citrónovej šťavy, uľahčíme vstrebávanie železa.
Doporučuje sa pri odtučňovacích kúrach, pri chudokrvnosti a pri problémoch so zvýšeným cholesterolom. Podobne ako ďalšie strukoviny reguluje činnosť čriev a funguje ako skvelá prevencia pri zápche.
Je vhodná aj pre diabetikov, lebo znižuje obsah cukru v krvi.

Čo obsahuje?

Kyselinu listovú (vitamín skupiny B). Dôležitá je pri liečbe rakoviny a srdcových chorobách.
Rastlinné steroly obsiahnuté v šošovici a ktoré sa svojou štruktúrou podobajú cholesterolu. Vďaka nim znižujú tento tzv.zlý cholesterol v krvi.
Saponíny – predchádzajú kardiovaskulárnym ochoreniam tak, že viažu cholesterol v tráviacom trakte. Ukazuje sa, že môžu potláčať aj rakovinu.
Šošovica je vlákninová bomba. Nerozpustná vláknina v šošovici pomáha znižovať hladinu cholesterolu a stabilizovať krvný cukor.
Železo – nemôže nám chýbať, ak sa snažíme o zdravé tehotenstvo, chceme zlepšiť imunitu či predísť anémii. Železo absorbujeme lepšie, ak spolu so šošovicou konzumujeme potravinu bohatú na vitamín C.

3-krát viac vápnika a 7-krát viac železa

Kvôli svojim skvelým nutričným hodnotám je šošovica veľmi cennou potravinou pre vegetariánov. Niektorí odborníci na výživu a lekári odporúčajú konzumovať šošovicu, ak potrebujeme znížiť hladinu cholesterolu v krvi alebo ak chceme predchádzať kardiovaskulárnym ochoreniam.
Šošovica je bohatým zdrojom vápnika, železa, selénu, fosforu, zinku, vitamínov B1, B2, B6. Obsahuje 3-krát viac vápnika než obilniny a 7-krát viac železa než špenát. Zo všetkých strukovín je šošovica najbohatšia na bielkoviny (24 – 25 %) a obsahuje najmenej tukov (0,6 %). V kombinácii s ryžou či celozrnným chlebom dodáva tela plnohodnotné bielkoviny. Obsahuje vlákninu, ktorá podporuje činnosť čriev a pomáha pri zápche. Je ľahšie stráviteľná než fazuľa, lebo obsahuje podstatne menej trieslovín.
Šošovica v kuchyni

Varenie šošovice je, bohužiaľ, pomerne zdĺhavá činnosť. Pri eliminovaní tohto malého kuchynského problému nám pomôže nákup sterilizovanej šošovice, ktorá je už uvarená. Šošovica je veľmi rozšírená v indickej kuchyni, kde ju nájdeme pod menom dhal. Po ryži je hneď na druhom mieste v tradičnej indickej kuchyni.
Vynikajúco sa pri príprave jedla kombinuje napríklad s petržlenom, pažítkou, cesnakom, olejom, sójovou omáčkou, jogurtom. Nie je potrebné ju namáčať. Hnedú šošovicu je potrebné variť 30 až 60 minút, varenie oranžovej šošovice trvá len 15 až 20 minút. Pri príprave jedla je potrebné rátať s porciou 60 g šošovice na osobu, pričom po uvarení sa tento objem až strojnásobí (180 g). Šošovica sa vynikajúco hodí k jahňacine a bravčovému mäsu, k párkom, šunke dusenej aj údenej. Nebojte sa ju pripraviť aj ako šalát so slaninou a dobre okorenenou octovou zálievkou. Vynikajúco sa hodí aj k rybe (losos, treska).

Vápnik – stará sa o zdravie kostí a zubov. Šošovica ho obsahuje v enormnom množstve. ň

Bielkoviny – dôležité pre zdravé svaly.

Šošovicu nemusíte pripraviť len ako polievku či omáčku s volským okom. Ak ju rozmixujete a pridáte cesnak, jogurt a citrónovú šťavu, nátierka je na svete. Táto strukovina sa dá vmiešať aj do cesta na omelety so štipkou karí, ako to tradične pripravujú v Indii. Je to špecialitka, nielen pre vegetariánov. Chutné sú aj šošovicové fašírky. Uvarenú korenenú šošovicu je potrebné roztlačiť a pridať bielok a strúhanku. Následne vypražíme.

zdroj: zdravyvidiek.sk

:: Tagy: , , , , , , ,

komentujte na Vašej nástenke: