voda a pitný režim

:: 24th február 2011 :: Prispel andrea do kategórie zrýchlenie metabolizmu

Voda ja hlavným „očisťovadlom“ a preto jej nikdy nie je dosť.
Voda v našom organizme významne ovplyvňuje metabolizmus a je hlavným nosičom, živín, minerálov, vitamínov, stopových prvkov a ďalších elementov. Takmer každá chemická reakcia v našom organizme sa deje vo vodnom prostredí. Voda transportuje živiny ku všetkým orgánom, udržiava správnu funkčnú a reprodukčnú schopnosť našich buniek, je potrebná na plnenie všetkých úloh našej krvi a lymfy, reguluje našu telesnú teplotu. Zároveň je hlavným transportným pásom, ktorý expeduje toxíny a škodlivina von z tela. Preto keď sa bavíme o vode, hovoríme o jednej z najdôležitejších častí nášho organizmu.

Je dôležité si odpovedať na 3 základné otázky: čo piť, koľko piť a kedy piť.

Čo piť ?
Náš organizmus je z dvoch tretín tvorený vodou ( podotýkam vodou, nie pivom, kávou, čajom, alebo sladenou minerálkou, to len na spresnenie ), napríklad mozog – 80%,vlasy -10% a pritom sú suché. Voda je súčasťou každej bunky. Preto najlepšia tekutina, ktorú môžeme piť je čistá voda.

Dostatočný príjem vody má pre naše telo tieto pozitívne účinky:
zvyšuje metabolizmus tukov
prirodzeným spôsobom obmedzuje chuť k jedlu
podporuje detoxikáciu organizmu – pečeň, obličky
zabraňuje zadržiavaniu vody v tele a následným opuchom
pôsobí preventívne proti zápche

Naopak nedostatočný príjem vody spôsobuje:
ukladanie tukov a toxických látok
ochabovanie svalstva, suchú a vráskavú pleť
poruchy trávenia
bolesti v oblasti obličiek – „ boľavé kríže“
podráždenosť, únavu a bolesti hlavy
zlú hustotu krvi

Koľko piť?
Na tuto tému sa vedie veľa polemík, ale v podstate môžeme povedať, že primerane zdravý človek by mal radšej piť viacej ako menej.
Preto vám na zjednodušenie dáme malý vzorec správneho pitia: – 0,4 litra vody na 10kg váhy .
Príklad – 65 kilogramový človek by mal vypiť 2,6 litra vody denne.
Ruku na srdce, koľko z vás je na správnom množstve? Ja typujem tak 10%, maximálne 20% čitateľov. Možno veľa z vás nesúhlasí s tým množstvom, vidí sa im to zbytočne veľa. Pre vás mám jednu odpoveď, vyskúšajte si to a budete vidieť ako vám vaše telo bude vďačné.

Kedy piť ?
Rovnako ako množstvo prijatých tekutín, je dôležité aj to kedy pijeme. Piť by sme mali pravidelne, nečakať na pocit smädu. Ak pociťujete smäd, vášmu telu chýba približne 0,75 l tekutín. Veľmi dôležité je, 2/3 potrebných tekutín vypiť doobeda, nakoľko telo medzi 4- 12 hodinou najlepšie vylučuje toxíny a obličky najideálnejšie fungujú.
Piť treba pred jedlom a nie po ňom, nakoľko pitie pred jedlom podporuje vytváranie tráviacich enzýmov, ktoré urýchľujú trávenie. Naopak pitie po jedle a počas jedla, tieto enzýmy riedi a dochádza k zhoršeniu tráviaceho procesu.
Dúfame, že týmito riadkami sme vám poskytli pár informácií, ktoré môžu pomôcť pri orientácii sa v danej problematike. Ktoré donútia vašu ruku, aby sa natiahla po pohári čistej a zdravej vody.

Pitný režim – prečo?
Voda je najdôležitejšou súčasťou denného príjmu človeka, pretože tvorí až 2/3 nášho tela. Nedostatok vody v tele môže spôsobiť veľké problémy a to už po niekoľkých dňoch. Ak je dlhodobejšie výdaj tekutín väčší ako príjem môžu nastať bolesti hlavy, nevoľnosť, malátnosť , suchosť slizníc atď. Dospelý človek by mal počas dňa prijať 2 až 3 litre tekutín, v období horúčav alebo pri zvýšenej fyzickej námahe aj viac. Optimálne je prijať 4 dcl vody na každých 10 kg váhy človeka. Čiže človek vážiaci 70 kg by mal denne prijať 2,8 litra vody.

Príjem tekutín by mal byť rozložený počas dňa, pričom 2/3 dennej dávky by mal človek prijať dopoludnia, pretože vtedy v tele prebieha proces čistenia. Je veľmi dôležité piť vodu pravidelne v menších dávkach a nečakať až na pocit smädu, lebo vtedy už telo signalizuje že mu chýbajú tekutiny. Samozrejme množstvo tekutín je pre každého človeka individuálne v závislosti od veku, telesnej konštrukcie, fyzickej aktivity a záťaži.
V našom tele denne prebieha nespočetné množstvo chemických reakcií, pričom každá sa deje za prítomnosti vody. Čiže aj bez toho aby sme vynaložili fyzickú námahu naše telo vodu spotrebuje tým že dýchame, bije nám srdce a pod.
Hlavným orgánom zodpovedným za množstvo vody v tele sú obličky, ktoré pri nedostatku tekutín sa snažia udržiavať zásoby vody, no súčasne zadržiavajú aj látky ktoré sú pre telo škodlivé. Práve preto je potrebné vypiť dostatočné množstvo tekutín aby sa všetky toxíny vyplavili z tela von.

Pri nedostatku tekutín sa zhusťuje krv a lymfa, spomaľujú sa chemické procesy v tele, bunky sa pomalšie obnovujú a človek rýchlejšie starne. Preto by sme každý deň mali začať tým, že si dáme pohár vody. Ak si osvojíte dodržiavať pitný režim čoskoro zistíte, že sa cítite lepšie, prečistia sa Vám črevá, organizmus bude hydratovaný, zistíte že máte viac energie. Sledujte však čo pijete, pretože nie všetky nápoje organizmus hydratujú. Ideálne je piť čistú vodu alebo menšie množstvo minerálnej vody s nízkym obsahom sodíka, prípadne to doplniť kvalitnými ovocnými šťavami no nie viac ako 2 – 3 dcl šťavy denne. Alkohol, kofeínové nápoje, čierna dáva majú močopudný účinok a organizmus dehydrujú.
Sladené nápoje obsahujú cukor čo neprospieva našej postave a taktiež zaťažuje žalúdok.

zdroj: akoschudnut.sk

:: Tagy: , ,

komentujte na Vašej nástenke: