vláknina

Prispel andrea

Vlákniny sú prirodzené zložky rastlinnej potravy, ktoré sa po prechode celým tráviacim traktom takmer vôbec nezmenia.

Rozlišujeme vlákninu rozpustnú vo vode a nerozpustnú.
Pocit sýtosti, teda objem, vytvára nerozpustná vláknina. Nájdeme ju v šupách zemiakov, jabĺk, hrušiek, hrozna, pliev a otrúb. Tvorí ju lignín, hemicelulóza a celulóza. Urýchľuje prechod potravy črevom, viaže na seba vodu, a tak zväčšuje objem stolice. Zmäkčuje ju a tým uľahčuje vyprázdňovanie. Tieto účinky vlákniny sú pre ľudské zdravie mimoriadne významné. Poruchami vyprázdňovania čiže zápchou trpia totiž milióny ľudí civilizovaného sveta. Postihnutí často siahajú po preháňadlách, ktoré sú návykové a často majú nežiaduce vedľajšie účinky.

Zdrojom rozpustnej vlákniny je ovocie, nájdeme ju v citrusových plodoch, v banánoch, jablkách a v ríbezliach. V podobe gumy sa vyskytuje v bôbe a vo fazuli, ako aj v dvoch u nás pestovaných obilninách – v ovse a v jačmeni, nie však v raži a v pšenici. Posypať bochník chleba niekoľkými ovsenými vločkami rozhodne nestačí. Ďalšou formou rozpustnej vlákniny sú slizy, ktoré sa nachádzajú v semenách ľanu, v indickom psylliu, v morských riasach, chaluhách a v hubách vrátane známej hlivy ustricovitej. Všetky formy vo vode rozpustnej vlákniny vynikajú schopnosťou efektívne znižovať hladinu cholesterolu.

Ďalšou významnou vlastnosťou je čistenie čriev. Pevné častice vlákniny mechanicky očisťujú steny čriev a zabraňujú vzniku výrastkov. Dostatok vlákniny odvádza karcinogénne látky z tela a je vhodnou prevenciou vzniku rakoviny hrubého čreva.

Okrem účinkov na črevá, zabraňuje vláknina vzniku žlčových kameňov tým, že odvádza z organizmu žlčové kyseliny. Keďže viaže kyseliny, znižuje aj hladinu tuku. Preventívne zabraňuje vzniku artériosklerózy, čiže ukladaniu tuku na stenách ciev a vzniku infarktu. Množstvo „zlého“ cholesterolu sa v krvi príjmom vlákniny znižuje a naopak hladina „dobrého“ cholesterolu zvyšuje.

Vo vode rozpustná vláknina priaznivo pôsobí na metabolizmus cukrov. Pri dostatku pektínu stúpa hladina krvného cukru omnoho pomalšie, pretože pektín spomaľuje vstrebávanie sacharidov. Nedochádza tak k výraznému vyplavovaniu inzulínu do krvi a celý priebeh vstrebávania cukrov prebieha na jeho nižších hodnotách. Táto skutočnosť sa využíva ako doplnok pri liečbe cukrovky.

Najviac vlákniny prijímajú vegetariáni, ktorí tak musia venovať zvýšenú pozornosť prijímaniu minerálov. Pri nadmernej dlhodobej konzumácie vlákniny treba organizmus zásobovať zvýšeným množstvom potrebných minerálnych látok. Vláknina totiž minerály viaže a neumožňuje im vstrebanie a využitie organizmom.

Význam vlákniny pri redukcii a dlhodobom udržaní telesnej hmotnosti je hlavne v tom, že vláknina znižuje množstvo prijatej potravy a jej energetickú výdatnosť.
Vláknina má schopnosť zväčšovať svoj objem a má výbornú viskozitu. Pomáha regulovať pocit sýtosti a po príjme potravy s obsahom vlákniny pocit nasýtenia pretrváva dlhšie (glukóza sa uvoľňuje do obehu postupne). Vláknina spomaľuje vyprázdňovanie žalúdka a mechanicky bráni prístupu enzýmov k živinám. V tenkom čreve sa spomaľuje vstrebávanie živín a bezprostredne po jedle sa znižuje hladina krvného cukru a reaktívny vzostup inzulínu. Zvýšením pocitu sýtosti sa predchádza aktívnemu prejedaniu.
Okrem toho, že vláknina priaznivo ovplyvňuje metabolizmus cukrov a tukov, znižuje aj vstrebávanie tukov a cholesterolu, pozitívne ovplyvňuje hladinu krvného cholesterolu a znižuje kyslosť (pH).

Vlákninu nájdeme iba v potravinách rastlinného pôvodu, ako je napr.: nelúpaná ryža, celozrnné pekárenské výrobky, müsli, strukoviny, ľanové semeno, pšeničné klíčky, zemiaky, huby a iné.

Ovocie a zelenina obsahujú hlavne rozpustnú vlákninu (pektíny).

V obilninách sa vyskytuje zároveň rozpustná aj nerozpustná vláknina (celulóza a hemicelulóza, rezistentný škrob). Nerozpustná vláknina podporuje črevnú peristaltiku a pomáha regulovať vyprázdňovanie.

Keďže vláknina na seba viaže viac vody, pri konzumácii potravín, ktoré majú vyšší obsah vlákniny, je dôležitý dostatočný príjem tekutín.

Skutočná denná spotreba vlákniny u našej populácie je cca 15 až 18 g.
Odporúčaná denná dávka vlákniny je 30 g.

Vyskúšajte náš najnovší produkt s vlákninou VITAE FIBRE.
Najdete ho v našom online obchode.

zdroj: rady-tipy-chudnutie.meu.zoznam.sk

komentujte na Vašej nástenke: