biela alebo hnedá ryža?

:: 12th marec 2011 :: Prispel andrea do kategórie zelenina a ovocie

Hnedá ryža je výživná, ľahko stráviteľná potravina, ktorá pomáha predchádzať chronickej zápche a rôznym druhom rakoviny. Na rozdiel od bielej ryže je významným zdrojom nerozpustnej vlákniny, minerálov a vitamínov. Hnedá ryža je mnohými odborníkmi považovaná za ideálnu potravinu zdravej výživy.

Nie je ryža ako ryža
Zrná bežne konzumovanej bielej, „zušľachtenej“ ryže sú očistené od svojich povrchových vrstiev a tým zbavené dôležitých minerálnych látok a vitamínov (najmä skupiny B). Hnedá, nerafinovaná ryža „celých zŕn“ však ponúka čo ľudské telo z hľadiska zdravej výživy potrebuje: nerozpustnú vlákninu, minerály a vitamíny.

Hnedá ryža je ideálnou potravinou zdravej výživy, diétnych programov, rekonvalescencie či šetrného zaobchádzania s organizmom pri rôznych zdravotných problémoch, pretože je ľahko stráviteľná, kaloricky optimálna (bežná porcia ryže predstavuje približne 150 kalórií), neobsahuje cholesterol ani lepok, pomáha stabilizovať hladinu krvného cukru, odvádzať odpadové látky metabolizmu a znižovať krvný tlak. V kombinácii so strukovinami, napr. hrachom alebo šošovicou, predstavuje plnohodnotný zdroj bielkovín.

Naopak, príliš častá konzumácia bielej, rafinovanej ryže môže viesť podľa odborníkov k zhoršeniu zdravotného stavu – napríklad v prípade artériosklerózy a srdcovo-cievnych ochorení alebo prechodnej či chronickej únavy.

Hnedá ryža je dôležitou súčasťou prevencie
Hnedá ryža je významným zdrojom nerozpustnej vlákniny, ktorá viaže vodu a zlepšuje črevnú peristaltiku. Nerozpustná vláknina funguje ako „špongia“ nasiaknutá vodou – jemným, stierajúcim spôsobom čistí zažívací trakt. Spolu so zeleninou, strukovinami a celozrnnými pšeničnými a ražnými produktmi chráni pred chronickou zápchou. Avšak iba v prípade dostatočného príjmu tekutín! V opačnom prípade sa zápcha môže aj zhoršiť.

Viaceré štúdie tiež dokladajú, že u ľudí so syndrómom podráždeného čreva predstavuje nerozpustná vláknina hnedej ryže v porovnaní s vlákninou pšenice podstatne menšie riziko citlivej reakcie a dráždenia.

Vedci považujú konzumáciu hnedej ryže za dôležitú súčasť prevencie proti rôznym druhom rakoviny: pankreasu, žalúdka, hrubého čreva, prsníka, maternice, pažeráka, pečene, ako aj štítnej žľazy. Je štatisticky doložiteľné, že v krajinách, kde ženy tendenčne konzumujú tučné mäso a mliečne výrobky s vysokým obsahom tukov, existuje vyššie riziko rakoviny prsníka ako v krajinách, kde sa uprednostňuje ryža, zelenina a ryby. Lekári preto odporúčajú „ázijský typ stravovania“ ako dôležitú súčasť prevencie rakoviny prsníka.

Konzumácia hnedej ryže sa odporúča aj na zlepšenie stavu kože pri lupienke, na posilnenie kostí, mäkkých alebo krehkých vlasov a štiepiacich sa nechtov.

Okrem hnedej ryže natural je v ponuke aj hnedá ryža basmati (existuje tiež biela basmati), ktorá je považovaná za najkvalitnejší druh ryže a je známa lahodnou vôňou a delikátnou chuťou (basmati znamená „voňa“ alebo „jemnosť“). Parboiled je špeciálny druh ryže prechádzajúci zvláštnou úpravou, vďaka ktorej sa minerálne látky a vitamíny prenášajú zo šupiek do zŕn (z hľadiska výživy sa však nevyrovná hnedej ryži natural). Indiánska ryža (nazývaná tiež kanadská, divoká alebo čierna) je vlastne zrno vysokej vodnej trávy; má orieškovú chuť a pozoruhodný obsah vitamínov skupiny B; zvyčajne sa zmiešava s ryžou basmati.

zdroj: zdravie.pravda.sk

:: Tagy: , , , , ,

komentujte na Vašej nástenke: